Nieuwe bijtelling auto 2019


De bijtelling voor een auto in 2019 verloopt volgens nieuwe regels, een nieuw stelsel. De grootste verandering van deze autobelasting is de aanpassing van het tarief voor de volledig elektrische auto die duurder is dan 50.000 euro, waaronder de Tesla. Zeg maar de nul-emissie auto's met batterij. Voor wie elektrisch rijdt kan dit in 2019 een fors hogere autotaks betekenen, voor de Belastingdienst is dit nieuwe stelsel van autobelastingen de manier om het belastingstelsel te vereenvoudigen en stabieler te maken. In 2019 geldt voor een nieuwe plug-in auto een bijtellingspercentage van 22 procent. De bijtelling wordt minder afhankelijk van de co2 uitstoot van uw auto in 2019.

Nieuw belastingstelsel voor de autobelasting volgens nieuwe regels

Het belastingstelsel voor de belasting op auto's was duidelijk aan een vernieuwing en verandering toe. Met goede bedoelingen wordt het elektrisch rijden al enkele jaren fiscaal gestimuleerd. Hetzelfde geldt voor de plug in hybride auto. De PHEV auto, zoals de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V70 Hybrid PHEV, zijn om die reden gretig gekocht. Nu heeft de elektrische auto inderdaad geen co2-uitstoot (nulemissie), maar de hybride auto's die ook onder de zeer gunstige belastingregels vallen worden vaak alleen maar gekocht vanwege de nulbijtelling en in de praktijk gewoon gereden met de verbrandingsmotor. Met co2-uitstoot dus, minder dan een vervuilende auto, maar meer dan een vol elektrische wagen. Dat is niet alleen een fiscale stimulering van een auto die niet aan alle wensen voor het milieu voldoet, maar ook een aderlating voor de schatkist. De Belastingdienst loopt veel geld mis, zonder dat daar het gewenste milieurendement tegenover staat.

Bijtelling auto 2019 is minder CO2-afhankelijk

In 2016 en ging het stelsel voor de bijtelling al om. In 2018 nog eens en in 2019 wordt vooral de duurdere elektrische auto geraakt.
Eerst maar eens 2016 en 2017. De lappendeken van tarieven uit 2016 werd in 2017 en 2018 vereenvoudigd. We gingen van vier naar twee tarieven voor de bijtelling:

Bijtelling auto 2016, 2017 en 2018:

Co2 emissie leaseauto

Nulemissie

1-50 gram/km

51-106 gram/km

> 106 gram/km

2016

4%

15%

21%

25%

2017 en 2018

4%

22%

22%

22%

In 2018 zijn er twee tarieven, 4% en 22%.

Nieuwe bijtelling 2019

In 2019 zien we voor de gewone nieuwe auto's een bijtelling van 4% of 22%. De bijtelling voor de elektrische auto wordt in 2019 mede afhankelijk van de waarde van uw auto. Rijdt u een dure elektrische auto dan betaalt u ook bij een uitstoot van co2 van nul, meer belasting. Alleen de waterstofauto houdt voor de gehele waarde een tarief van 4%:

Bijtelling elektrische auto in 2019 en andere wagens

CO2-uitstoot

0 (op batterij)

0 (op waterstof)

Meer dan 0 uitstoot

Bijtelling cataloguswaarde

4% tot € 50.000, daarboven 22%

4%

22%

Kortom in 2019 houden we het tarievenstelsel uit 2018, met twee uitzonderingen:

  • Er wordt bij een nul-emissie auto onderscheid gemaakt tussen de elektrische auto met batterij en een waterstof auto.
  • Voor de elektrische auto komt er een twee schijven tarief, waarbij het opmerkelijke is dat niet de CO2-uitstoot bepalend is maar de waarde van de auto.


De gedachte is vast dat als in 2019 iedereen een elektrische auto gaat kopen, de Belastingdienst te veel belastinggeld misloopt. Daarom zal de duurdere auto meer moeten bijdragen. Een Tesla van 100.000 euro krijgt dus een extra bijtelling van 18% (was 4% en wordt 22%) over 50.000 euro, ofwel 9.000 euro. Ter relativering: een vervuilende auto van 100.000 euro heeft een totale bijtelling van 22.000 euro.

De plug-ins in 2019

De plug-ins worden door het kabinet Rutte niet meer via de bijtelling gestimuleerd, het percentage gaat ook voor deze auto's naar 22%. Wel is er nog tot en met 2020 een stimulering via een lager tarief motorrijtuigenbelasting mrb, het halftarief.

Overgangsregeling nieuwe bijtelling auto 2019, meer of minder autobelasting in 2019?

Bovendien komt er een andere overgangsregeling. Tot 2019 was het zo dat de datum van de eerste kentekenafgifte bepalend was voor de bijtelling. In 2018 was het nog zo dat uw auto nog maximaal vijf jaar (60 maanden) kon blijven vallen onder het regime uit het jaar van afgifte van het kenteken. Vanaf 2019 moet u bij het afsluiten van een tweede leasetermijn rekenen met de de bijtelling volgens de dan geldende regels. Het loont dus om nog in 2018 een lange leasetermijn te nemen, bij het daarna oversluiten of verlengen gaan de nieuwe regels gelden.

Ook de BPM wordt minder CO2-afhankelijk in dit nieuwe belastingstelsel

Wie een auto koopt, krijgt te maken met de BPM, de belasting van personenauto’s en motorrijtuigen. Ook dit is een bijtelling, maar dan een bijtelling bij de aanschafprijs van de auto. In 2019 behoudt de nulemissie auto het nultarief in de BPM, een volledige vrijstelling dus. De plugin hybride auto's verliezen in 2019 hun nulbijtelling en zullen voor de BPM als een andere zuinige auto worden behandeld. Hoe die percentages er precies uit komen te zien, wordt nog berekend. De Belastingdienst wil een tarief waarbij niet te veel aan belastinginkomsten wordt misgelopen.

Conclusie hoeveel bijtelling leaseauto 2019?

Wie in 2019 een nieuwe leaseauto rijdt, krijgt in de meeste gevallen te maken met een forse bijtelling bij het belastbare inkomen. Die bijtelling varieert van 4% tot 22%. Een volledig elektrische auto blijft tot en met 2020 fiscaal gezien de goedkoopste auto, zowel om in te rijden (bijtelling) als om te kopen (BPM), maar wordt in 2019 ten opzichte van 2018 toch een stuk duurder als de cataloguswaarde hoger is dan 50.000 euro.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.